Saturday, January 31, 2009

Aku dan internet..

hello.. feel like writing again tonite.. my hubby is bz searching for his former classmates in fb (jelesla tu tgk aku ramai jumpa kawan lama! ) n since morning memang aku dah dok mengadap laptop aku ni... hehehe tp xdela sampai lupa tanggungjawab ya...

talking about social network.. i guess i have it all already.. name it.. The first 1 i got is friendster.. i open my account around dec,2003.. but not really into internet during that time.. then i got myspace, pagii, perfspot n facebook... until today all of my account is still active.. cuma pagii n perfspot tu jarang2 buka n xde letak gmbr sbb xramai kawan2 yg dikenali semuanya insan2 kesepian yg suka berkawan..hahaha.. frenster byk aku gunakan utk contact dgn adik beradik aku.. myspace with all the students.. n facebook.. dengan kawan2 baru dan lama... turnout all my gud frens at work pun tgh giler ber fb ni... so we really have fun there.. Once my hubby asked.. "ayang, apa yg ayang suka sangat kat fb ni? bersembang dgn kawan2 yg sama gak.. dah jumpa kat sekola blk umah pun x abis sembang lg..." hmm... betul gak.. but maybe mmg xpuas kot bersembang dan bergossip.. hehehe... tp bila aku fikir2.. apa yg selalu aku buat kat fb ni ya... ok, selalunya bila aku bukak.. aku akan check any notifications.. kalau ada comments dr kawan2.. n setiap comment harus dibalas.. :-) then tgk ada sesiapa x yg tulis kat wall aku.. ok kalau ada, kita tulis balik kat wall dia.. pastu view status updates kawan2.. n memang dah macam kewajipan setiap apa yg kawan2 tulis aku akan tulis comment.. (especially kat status kak mona!).. its like a new way to express ourselves n to communicate with others... n we really are having fun doing that... then tgk gambar kawan2, its gud when we can get the chance utk tgk blk gmbr2 kawan2 yg dah lama kita xjumpa... hmm nasib baik ada fb kan? sekarang ni aku dah rasa macam satu keperluan lak berhubung dgn kawan2 thru internet.. zam selalu pi outstation, aku selalu kena tinggal sorg2 n aku lak mmg suka bercakap.. nak call kawan2 berapa lama sangat diorg dapat melayan aku berckp on fon.. nak keluar, during daytime okla aku ada a few numbers of fren yg i can get bz with but bila malam masing2 dah ada komitmen so xkan nak berjalan sampai ke malam.. so waktu tula internet menjadi kawan baik aku.. n aku bersyukur kerana aku ada internet...

memang aku xnafikan.. internet ni ada keburukannya juga.. mmg kita perlu berhati2 dalam memberikan maklumat ttg diri kita pada org... internet bole jd jalan utk org mengetahui hidup kita dan jgn biarkan org tahu lebih dari yg sepatutnya... nak berkawan boleh, tp masih kena pilih kawan kerana xsemua org jujur dalam dunia cyber ni.. ada yg saja2 nak menggatal dalam internet.. bukan dia kira bini org ke bukan.. dulu aku accept saja sesiapa yg nak menjadi kawan.. pada aku, kawan je.. layan xlayan belakang kira.. tp atas nasihat seorg kawan.. aku mula memilih kawan.. sesiapa yg tidak aku kenali akan ditapis terlebih dahulu.. betul gak, kita xtau apa org boleh buat pd kita dgn menggunakan segala yg kita letak di internet... n thanks fren for that advice!

aku n zam ada polisi kami sendiri ttg dunia internet ni.. both of us can be fren with anybody in the net.. but cyber frens remain cyber frens.. no meeting outside, no changing fon numbers n stuff.. ( kalau sama jantina tu bole dipertimbangkan lg la ) n masing2 kenala pandai2 jaga diri.. n tau batasan sebagai suami dan isteri orang.. n alhamdulillah setakat ni both of us xde masalah dengan kawan2 dari internet.. pokok pangkalnya kita kena ingat Tuhan.. kena tau tanggungjawab.. kena tau batasan dan kena jujur.... :-)

oklah.. my hubby dah bg signal nak tido tu.. so jgn biarkan internet menjadi penyebab suami tido sorang kat katil ya.. hehehe.. till my fingers touch the keyboard again.. gudnite...

2 comments:

Unknown said...

betul tu pendapat ani... tak semua orang especially dlm dunia cyber ni jujur. ramai kat luar tu carik peluang nak ambik kesempatan. so kalau ani pandai jaga diri tak la hubby risau walaupun dia selalu outstation.

zul a.k.a kingsix said...

kau mmg semangat tulis blog